Podatek od nieruchomości 2018





Co zrobić, gdy gmina podniosła podatek od nieruchomości

To gminy uchwalają i egzekwują stawki podatków od nieruchomości. Podatek płaci obowiązkowo każdy, kto posiada nieruchomości, np. dom, mieszkanie, działkę, grunt leśny lub rolny. Do niedawna wiele gmin miało uchwały zwalniające z podatku od nieruchomości np. emerytów i rencistów.


Jednak organy kontrolne uznały, że prawo nie przewiduje takich ulg, więc zostały one uchylone. Dlatego teraz trzeba nie tylko opłacać podatki w gminie, ale często też uregulować należności za lata ubiegłe.

O co możesz wnieść, gdy masz trudności z zapłatą podatku od nieruchomości?

Gdy masz trudności z zapłatą naliczonego podatku od nieruchomości (także zaległego), możesz wnieść o jego umorzenie, zaniechanie poboru odsetek, rozłożenie płatności na mniejsze raty lub odroczenie terminu płatności (dzięki odroczeniu unikniesz płacenia odsetek za zwłokę).

Jeszcze w ubiegłym roku w wieku gminach, nawet gdy nie było specjalnej uchwały, można było uzyskać zwolnienie z podatku od nieruchomości. Obecnie takie wnioski są odrzucane.
Uwaga! Właściciele nieruchomości, np. mieszkań wykupionych od gminy, nowo wybudowanych budynków, działek i gruntów nabytych mają obowiązek samodzielnie zgłosić w gminie swoją nieruchomość do wyliczenia podatku. Nie musisz tego robić, gdy masz spółdzielcze prawo do lokalu (za takie mieszkania podatki opłacają spółdzielnie).

Jak napisać i złożyć pismo w sprawie podatku od nieruchomości?

Pismo z wnioskiem o umorzenie lub zmian e terminu płatności podatku od nieruchomości możesz napisać w dowolnej formie, np. odręcznie.

Wniosek składa się w gminie, w której leży dana nieruchomość. Możesz to zrobić osobiście lub nadać pismo przesyłką poleconą.




Wzór wniosku w sprawie płatności podatku od nieruchomości 


Komentarze

Czytaj także...