Jak opłacać rachunki bez wychodzenia z domu?
Jak opłacać rachunki?
Opłacanie rachunków na poczcie lub w innym punkcie usługowym czasami nie jest możliwe (np. z powodu choroby). Najtańszym - wręcz darmowym - rozwiązaniem jest robienie przelewów przez bankowość internetową.Ale możesz też skorzystać z innych sposobów na opłacenie rachunków bez wychodzenia z domu - jeśli nie chcesz robić przelewów przez internet.
Zlecenie stałe przy rachunkach o stałej wysokości
Z tej usługi bankowej możesz skorzystać przy opłacaniu abonamentu za telefon czy telewizję kablową albo spłacaniu rat pożyczki. W tych przypadkach kwota do zapłaty nie zmienia się. Płatność jest dokonywana z Twojego konta automatycznie co miesiąc.Zlecenie stałe możesz uruchomić w koncie internetowym (możesz poprosić o pomoc syna lub córkę) albo zlecić taka dyspozycję w oddziale banku.
Podajesz:
- kwotę, jaka ma być co miesiąc przelewana;
- rachunek odbiorcy (np. telewizji kablowej);
- dzień miesiąca w którym ma być robiony przelew;
- termin, do którego ma to zlecenie stałe być aktywne (np. data zakończenia umowy z kablówką). Możesz również określić, że zlecenie stałe będzie realizowane bezterminowo.
Uwaga! W każdej chwili możesz zrezygnować z tej usługi. Za zdefiniowanie zlecenia stałego w oddziale banku zapłacisz 5-10 zł (jednorazowo). Same zlecenia są bezpłatne albo kosztują 1-2 zł (w zależności od banku).
Polecenie zapłaty przy zmieniających się opłatach
Polecenie zapłaty jest dobrym rozwiązaniem przy rachunkach za gaz, prąd oraz czynsz. Na podstawie wyrażonej przez Ciebie zgody rachunki będą automatycznie opłacane z Twojego konta w kwotach i terminach skazanych w fakturach.Musisz wypełnić druk np. od dostawcy energii.
W punkcie obsługi klienta, np. dostawcy energii, wypełnij druk do polecenia zapłaty.
Uwaga! Twój podpis na druku musi być taki sam, jaki złożyłeś w banku jako wzór podpisu.Zazwyczaj firmy same dostarczają takie druki do banku.
Od tego momentu faktury, np. za prąd, będzie dostawał bank. I to on je opłaci.
Z reguły aktywacja i realizacja polecenia zapłaty jest bezpłatna.
Założenie konta bankowego przez internet
Jednak coraz częściej konta osobiste zakładane są przez internet. Wtedy formularz wypełniasz w formie elektronicznej. Po kilu dniach kurier dostarczy Ci regulamin konta osobistego oraz informacje na temat jego aktywacji wraz z kartą debetową.Uwaga! Założenie konta osobistego jest równie łatwe w każdym banku.
Jakie konto osobiste wybrać?
Najważniejszy jest wybór banku. Musisz także wiedzieć, jakiego rodzaju konto będzie Ci potrzebne (zwykły rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowy ROR, konto oszczędnościowe czy konto firmowe.Zwróć też szczególną uwagę na prowizje.
Większość banków nie pobiera opłat za samo posiadanie konta osobistego, ale rekompensatą za to są prowizje za inne usługi. Możesz znaleźć je w oddziale banku lub na stronie internetowej.
Zastawów się też wcześniej, ile miesięcznie będziesz robił przelewów, jak często będziesz wypłacał i wpłacał gotówkę oraz ile będzie kosztować Cię karta płatnicza.
Uwaga! Przed podpisaniem umowy – dokładnie to wszystko policz.Jeżeli zdecydujesz się na tradycyjne konto osobiste (a nie tylko internetowe), to weź pod uwagę lokalizację placówek, czy są blisko domu, miejsca pracy, miejsc, w których bywasz najczęściej. Zwróć także uwagę na ilość bankomatów, z których będziesz mógł podjąć pieniądze bez prowizji.
Uwaga! Myślisz o koncie oszczędnościowym? Wybierz rachunek wysoko oprocentowany. Niska opłata za jego prowadzenie lepsza jest przy rachunku, z którego często będziesz korzystał i dokonywał dzięki niemu wielu operacji.
Opłać rachunki u listonosza
Możesz wpłacić pieniądze na dowolny rachunek bankowy (np. spółdzielni mieszkaniowej) za pośrednictwem listonosza.W praktyce wygląda to tak:
1. Przekazujesz listonoszowi informację, na jaki rachunek mają być przekazane pieniądze i dajesz mu gotówkę.
2. Listonosz da Ci tymczasowy dokument potwierdzający przyjęcie wpłaty.
3. Po rejestracji wpłaty na poczcie, listonosz dostarczy Ci potwierdzenie. I jednocześnie zabierze tymczasowy dokument.
4. Taka usługa kosztuje 3,50 zł.
W taki sposób możesz nie tylko opłacić rachunki, ale również wpłacić pieniądze na konto, np. dziecku. Kwota takiej wpłaty nie może być wyższa niż 5126 zł (czyli przekroczyć 120% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w ubiegłym roku).
Komentarze