Porada prawna online cz. 20

Nie musisz zgadzać się na badanie przez studentów

W szpitalach klinicznych bardzo często w badaniach lekarskich uczestniczą studenci. Pacjent nie zawsze jest proszony przez lekarza o zgodę. Takie postępowanie wynika z art. 36 ust. 4 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty, który stanowi, że "do klinik i szpitali akademii medycznych (...) uprawnionych do kształcenia studentów nauk medycznych, lekarzy orz innego personelu medycznego w zakresie niezbędnym dla celów dydaktycznych nie stosuje się art. 22 ust. 2 ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.




To ten art. 22 mówi m.in., że dla uczestnictwa przy badaniu lekarskim osób innych niż wykonujące zawody medyczne niezbędna jest zgoda pacjenta.

Co na to Rzecznik Praw Pacjenta?

W tej sprawie wypowiedział się Rzecznik Praw Pacjenta: jeśli pacjent czuje się zawstydzony, ma prawo żądać, by badanie lekarskie było wykonane tylko przy udziale osób niezbędnych.
Uwaga! Czyli - jeśli badanie lekarskie jest bolesne lub krępujące, masz prawo powiedzieć, ze nie wyrażasz na to zgody. Być może lekarz stwierdzi wtedy, że przecież studenci muszą się uczyć...  Odpowiedz, że źle się się czujesz, jesteś obolały albo jest to kolejne takie badanie.
Nie obawiaj się, że będziesz gorzej traktowany albo badanie nie zostanie przeprowadzone.
Uwaga! Żadna placówka medyczna, nie może uzależniać świadczenia od wyrażenia zgody przez pacjenta na obecność innych osób.
Z drugiej strony pacjent ma prawo do tego, by w trakcie wizyty i badaniach przez lekarza lub przy drobnych zabiegach towarzyszyła mu bliska osoba.
Uwaga! Nie dotyczy to operacji, raczej wizyt u lekarza i nieinwazyjnych badań. Można odmówić obecności osoby bliskiej ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne lub prawdopodobieństwo wystąpienia zagrożenia epidemicznego. 

Infolinia Rzecznika Praw Pacjenta

Jeśli uważasz, ze Twoje prawa - jako pacjenta - zostały naruszone lub masz pytania związane z tym problemem, to zadzwoń na ogólnopolską bezpłatną infolinię Rzecznika Praw Pacjenta - tel. 800 190 590 (z telefonów stacjonarnych i komórkowych).

Infolinia jest czynna od poniedziałku i piątku w godz. 8-20.

Komentarze

Czytaj także...