Jak napisać reklamację do banku?

Reklamacja do banku

Jeśli uważasz, że bank niesłusznie pobrał od Ciebie opłaty, zgłoś reklamację. Szczegóły dotyczące jej składania i rozpatrywania powinny być wyszczególnione w umowie z bankiem.

Reklamację do banku możesz wysłać listem poleconym za potwierdzeniem odbioru lub mailem na adres mailowy podany w umowie.




Możesz ją także złożyć osobiście w banku (na piśmie - poproś o odnotowanie jego wpłynięcia i kserokopię pisma z pieczęcią "wpłynęło" i datą) albo przez telefon (upewnij się, ze rozmowa jest nagrywana, poproś konsultanta o podanie imienia i nazwiska, zapisz jego dane, dzień i godzinę rozmowy).

W reklamacji do banku powinny się znaleźć: Twoje dane (imię, nazwisko, adres, numer konta), dane banku (nazwa, adres), szczegółowy opis sprawy oraz Twoje żądania.
Uwaga! Bank ma na odpowiedź 30 dni od otrzymania reklamacji. W bardzo skomplikowanych przypadkach bank może przedłużyć termin rozpatrzenia reklamacji do 60 dni, ale musi Ci podać powody, dla których decyzja się odwleka.  
Jeśli bank nie dotrzyma tego terminu, uznaje się, ze rozpatrzył reklamację zgodnie z Twoją wolą.

Gdy bank uwzględnił reklamację, musi zwrócić Ci niesłusznie pobrane opłaty najpóźniej w ciągu 30 dni od sporządzenia odpowiedzi (tzn. od daty, jak widnieje na piśmie, w którym informuje Cię o pozytywnym rozpatrzeniu Twojego wniosku). 
Uwaga! Jeśli bank Twoją reklamację odrzuci, ma obowiązek poinformować Cię o przysługującym Ci trybie odwoławczym (jeśli jest on przewidziany), możliwości skorzystania z polubownego rozwiązywania sporów (np. mediacji), wystąpienia z wnioskiem o rozpatrzenie sprawy do rzecznika Finansowego oraz wystąpienia z powództwem do sądu powszechnego.  

Przykładowy formularz reklamacyjny  






Nim podpiszesz umowę w banku... sprawdź...

Przed podpisaniem umowy w banku należy:
  • dokładnie sprawdzić w tabeli prowizji i opłat bankowych, jakie warunki powinieneś spełnić, żeby nie ponosić opłat za konto bankowe;
  • poprosić pracownika banku o wskazanie konkretnych pozycji dotyczących wydawanej karty i np. ich podkreślenie.
Uwaga! Ekspert z Biura Rzecznika Finansowego udziela porad związanych z usługami bankowymi pod numerem telefonu 22 333 73 25 od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-16.00. 

Zwroty nienależnych kosztów

Bank ma obowiązek powiadomić klientów o zmianach w tabelach opłat. Jeśli druki, które otrzymałeś pocztą są dla Ciebie zbyt zawiłe i nie do końca potrafisz odnaleźć to, co uległo zmianie, po prostu idź do banku i poproś pracownika, aby dokładnie zaznaczył Ci opłaty i wyjaśnił wszystkie wątpliwości.
Uwaga! To bardzo ważne, bo wiele banków w ostatnim czasie zwiększyło opłaty i prowizje oraz ograniczyło darmowe usługi. 

Uwaga na zmiany w opłatach bankowych 

Po kontrolach UOKIK wiele banków zwraca opłaty za transakcje z użyciem karty. Jednak, aby otrzymać zwrot, należy zwrócić się z tej sprawie do banku - zwrot nie następuje automatycznie.

Do końca kwietnia 2018 r. akcję zwrotów prowadzi Bank Zachodni WBK. W przeszłości opłaty zwracały banki Pocztowy, mBank T-mobile usługi Bankowe, PLUS Bank SA czy bank Millenium.

Komentarze

Czytaj także...