ePUAP założenie konta
Jak założyć konto ePUAP?
System ePUAP (Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej) łączy różne urzędy. Warto wiedzieć, jak założyć na niej bezpłatne konto. To nie jest trudne, a bardzo ułatwi Ci życie.Np.:
- otrzymywać informacje o świadczeniach z ZUS;
- wysyłać pytania oraz pisma do ZUS i otrzymywać na nie odpowiedzi;
- złożyć wniosek o wyrobienie dowodu osobistego (także sprawdzić, czy dokument jest już gotowy do odbioru);
- zgłosić utratę dowodu osobistego;
- złożyć wniosek o wydanie odpisów aktu stanu cywilnego (urodzenia, małżeństwa, zgonu), a gotowe odpisy też otrzymasz drogą elektroniczną;
- sprawdzić, ile masz punktów karnych za wykroczenia drogowe;
- otrzymać wypis i wyrys z ewidencji gruntów i budynków.
ePUAP: profil zaufany
Musisz założyć tzw. profil zaufany (rodzaj elektronicznego podpisu). Zajmie Ci to kilka minut bez wychodzenia z domu, jeśli korzystasz z bankowości elektronicznej i masz konto w jednym z tych banków:- Pekao;
- PKO BP;
- Millennium;
- Bank Zachodni WBK;
- ING Bank Śląski;
- Inteligo;
- mBank;
- Envelo (Grupy Poczty Polskiej).
Uwaga! Jeśli nie możesz skorzystać z powyższej możliwości wejdź stronę internetową ePUAP. Wypełnij krótki formularz rejestracyjny. Należy podać tam imię, nazwisko, e-mail, telefon oraz wybrać login i hasło. W ten sposób zakładasz konto ePUAP.Musisz jeszcze w ciągu 14 dni potwierdzić swoją tożsamość. Zrobisz to w dowolnym Punkcie Potwierdzającym okazując urzędnikowi dowód osobisty lub paszport.
Uwaga! Takie punkty są w oddziałach ZUS, urzędach skarbowych, a także we wszystkich placówkach Poczty Polskiej. Aby znaleźć punkt, który jest najbliżej Twojego domu skorzystaj z zakładki "Lista punktów potwierdzających".
Korzystanie z konta ePUAP
Po uzyskaniu profilu zaufanego możesz korzystać ze wszystkich usług oferowanych przez ePUAP.Twoje konto ePUAP będzie Ci służyć m.in. jako skrytka elektroniczna do odbierania korespondencji urzędowej. Wnosząc podanie lub wniosek do urzędu wskaż adres skrytki ePUAP jako elektroniczny adres zwrotny.
Każda wysyłka i odbiór są potwierdzane Urzędowym Poświadczeniem Odbioru. To elektroniczny odpowiednik potwierdzenia nadania listu poleconego.
ePUAP: łatwo znajdziesz informacje
1. Na stronie internetowej ePUAP usługi urzędów są podzielone tematyczni, np. sprawy obywatelskie (m.in. dokumenty tożsamości, akty stanu cywilnego), podatki (m.in. rozliczenie dochodów), zabezpieczenia społeczne (m.in. Karta Dużej Rodziny, przyznanie zasiłku pielęgnacyjnego).2. Po wybraniu interesującej Cię sprawy podajesz miejscowość, w której mieszkasz lub kod pocztowy. System informuje Cię, czy Twój urząd może załatwić tę sprawę drogą elektroniczną.
Komentarze