Biznesplan działalności gospodarczej - jak napisać?

Jak napisać biznesplan działalności gospodarczej?

Gdy masz pomysł i nazwę dla swojego biznesu, musisz zabrać się za biznesplan. Dzięki niemu ocenisz czy Twój interes będzie opłacalny. Biznesplan powinien być złożony z dwóch części - opisowej i finansowej.

Opisowa cześć biznesplanu działalności gospodarczej

Tu krótko opisujesz firmę. Potrzebne będą dane teleadresowe (siedziba i numer telefonu). Od kiedy prowadzisz działalność gospodarczą - czy już ją zarejestrowałeś, czy zrobisz to lada dzień.

Możesz też pochwalić się swoimi - jeżeli takie miałeś - wcześniejszymi sukcesami w biznesie.

Następnie należy określić przedmiot działalności. Tu konkretnie napisz, czym będziesz się zajmował. Czy to będzie kiosk z gazetami, czy zakład krawiecki, a może elektrownia wiatrowa.

W przypadku tej ostatniej trzeba wyjaśnić, jak będzie moc turbiny, z czego składa się wiatrak, czy podzespoły będziesz zamawiał od innych, czy sam je wyprodukujesz.
Uwaga! Jeżeli swoją działalność gospodarczą przedstawisz w sposób skomplikowany i niezrozumiały, bankowiec może Ci podziękować i odprawić z kwitkiem. Pamiętaj, że analityk kredytowy nie musi być fachowcem od wiatraków. Staraj się więc piać w sposób zrozumiały. 
Teraz musisz przedstawić mocne i słabe strony pomysłu. Fachowo nazywa się to analizą SWOT.

Po prostu napisz, co może być słabością biznesu. Jeżeli więc chcesz produkować doniczki, napisz np., że w pobliżu działa już podobna firma (to jest minus), ale że chcesz mieć większy asortyment produktów (plus) i doniczki w kolorach niespotykanych u konkurencji (plus).

Jeśli chcesz otworzyć przedszkole, minusem mogą być dane demograficzne, z których wynika, że w Twoim regionie będzie rodzić się mniej dzieci.

Plusem może być natomiast to, że 100 metrów od Twojego przedszkola zagraniczny koncern informatyczny będzie otwierał filię i już szuka młodych pracowników. Można więc sądzić, że poślą oni dzieci do Twojej placówki.
Uwaga! Przy analizie SWOT podaj jak najwięcej liczb, danych, badań. Korzystaj wiec z roczników statystycznych, informacji GUS. Możesz się też pokusić o własne badania. Np. jeśli chcesz otworzyć biuro podróży dla singli - roześlij ankiety do znajomych, okolicznych zakładów pracy, klubów. Zobacz, czy ten pomysł będzie miał szansę na pozyskanie klientów.
Przy okazji dowiesz się, jakie ludzie mają dodatkowe oczekiwania.

Teraz następny punkt.

Cele - krótkoterminowe i długofalow
e. Czym są? Cel krótkoterminowy: w ciągu trzech miesięcy otworzysz sklep osiedlowy z warzywami. Ale już za 5 lat Twoim celem jest sieć kilku podobnych sklepików (cel długoterminowy).
Uwaga! Twoje cele powinny być realistyczne. Nie porywaj się z motyką na słońce.
Teraz czas na opis konkurencji w regionie, gdzie chcesz działać. Tutaj musisz zaznaczyć, czy Twój pomysł jest unikatowy, innowacyjny, czy też powielasz działalność innych.

Powinieneś napisać, ile w danym regionie jest podobnych do Twojej firm. Wymień ich nazwy i podaj jak najwięcej szczegółów. Podaj, jak duże są konkurencję firmy, jaka jest cena ich produktów, czy eksportują, ile osób zatrudniają, jaki mają udział w rynku itp.
Uwaga! Takie dane zbierzesz wybierając jako klient do swojej konkurencji. Kupić ich towar, zobaczyć, jak działa. Sprawdzić, jak działa. Sprawdzić jaki konkurencja ma asortyment. 
Podaj również, czym będziesz się odróżniać od konkurencji. Scharakteryzuj też krótko rynek, na którym chcesz działać. Ile osób mieszka w regionie Twojej działalności, jakie mają dochody.

Dzięki temu wybierzesz grupę docelową dla swoich produktów. Wiadomo, że produkt luksusowy (biżuteria, drogie ubrania) sprzeda się lepiej w dużych miastach niż na wsi, gdzie ludzie mają o wiele niższe dochody.

Kolejny krok to marketing. Tu opisz sposoby zdobycia klienta. Jak chcesz się reklamować? Czy wynajmiesz studentów do roznoszenia ulotek, otworzysz stronę w internecie, a może zamówisz reklamę w gazecie lokalnej.

Możesz też pomyśleć o bilbordach, czyli wielkoformatowej reklamie zewnętrznej.

Zaznacz też, jak będzie wyglądać dystrybucja Twojego towaru. Czy np. będziesz rozwozić mleko do sklepów Twoich klientów (dlatego chcesz kupić samochód dostawczy). Czy może klienci będą przyjeżdżać do Ciebie (dzięki temu zaoszczędzisz na kosztach dystrybucji).
Uwaga! W przypadku marketingu najważniejsza jest cena i jakość. Jeżeli masz towary luksusowe, z wysokością ceny możesz poszaleć, ale jeżeli rozprowadzasz towary masowe, musisz liczyć się z tym, że wyższe od konkurencji ceny mogą spowodować, że nic nie sprzedaż.
Część opisową biznesplanu kończysz planem organizacji i zarządzania. Tutaj podaj, czy Twoja działalność gospodarcza będzie jednoosobowa, czy zamierzasz zatrudnić pracowników. Jeżeli tak, to ska ich chcesz pozyskać.  Z urzędów pracy, ogłoszeń w prasie lub internecie?

Napisz, czy na Twoim rynku lokalnym są specjaliści nadający się do pracy w Twojej firmie. Podaj też, ile zamierzasz płacić załodze, czy byłaby to praca na etat, 1/2 etatu, umowę o dzieło, czy może zlecenie.

Finansowa cześć biznesplanu działalności gospodarczej

Ocena finansowa - wpisz tutaj przewidywane w pierwszych miesiącach działalności koszty i przychody. Na początku plan sprzedaży - ile zamierzasz sprzedać danego towaru w dniu, tygodniu, miesiącu. Będzie to bardzo potrzebne do określenia przychodów rocznych. 
Uwaga! Ważne, aby firma z miesiąca na miesiąc miała większe przychody (będzie to świadczyło o jej rozwoju).
Możesz jednak napisać, że za pół roku czy za rok spodziewasz się załamania rynku (ze względu na kryzys, nowe prawa, itp.) i wtedy Twoje zyski mogą spaść o 10%.

Książki, które warto przeczytać

Książki, które mogą Ci pomóc w rozwinięciu swojego biznesu:

1.  Jak wygrać w biznesie?»
Poznaj fachową instrukcję od A do Z realizacji własnej działalności, tak by cieszyć się niesłabnącymi dochodami. 

2. Grow Your Business - Powiększ swój biznes»
Dostaniesz gotowy przepis, jak poukładać Twoją firmę w taki sposób, aby mieć więcej wolnego czasu dla siebie i dla rodziny.

3. Zwycięska przewaga w biznesie»
Jak budować trwałe relacje z klientem w taki sposób, aby wracał do Ciebie po więcej? Na czym polega zwycięska przewaga w biznesie?

4.  Strategia sukcesu firmy»
W jaki sposób prowadzić coraz bardziej dochodowy biznes i mieć więcej czasu dla rodziny, przyjaciół i na własne przyjemności?

5. Program Rozwoju Firmy»
Dowiedz się, dlaczego Przyjazne Firmy zarabiają więcej i przynoszą więcej satysfakcji ich właścicielom.

Komentarze

Czytaj także...