Reklamacja towaru - jak napisać pismo?

Reklamacja pismo 

Po odejściu od kasy reklamacji towaru nie uwzględnia się. W sklepach wciąż możemy zobaczyć takie ogłoszenia, jednak nie mają one żadnej mocy prawnej.




 
Każdy sprzedawca odpowiada za swój towar z tytułu rękojmi. Rękojmia obejmuje wady stwierdzone przed upływem 2 lat od wydania rzeczy. Jeśli w tym czasie przekonasz się, ze towar jest wadliwy, masz prawo go reklamować.
Uwaga! Postaraj się zrobić to jak najszybciej, bo roszczenia z rękojmi przedawniają się z upływem roku od stwierdzenia wady (ale nie przed upływem 2 lat od zakupu).
Sprzedawcy mają zwykle swoje formularze, ale nie masz obowiązku z nich korzystać, możesz złożyć pismo według własnego wzoru.

Wzór reklamacji towaru



Miejscowość, dnia...

Do:.................................
(pełna nazwa przedsiębiorcy, np. sklepu)

Reklamacja towaru


Ja, niżej podpisany....................................................
zawiadamiam, iż zakupiony przeze mnie w dniu ............... towar jest wadliwy. Wada polega na................. Wada została stwierdzona w dniu ................Z uwagi na powyższe na odstawie umowy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - kodeks cywilny żądam wymiany towaru na nowy (*żądam nieodpłatnej naprawy towaru lub *żądam obniżenia ceny towaru o kwotę..... zł, słownie: ....... zł albo *odstępuje od umowy i proszę o zwrot ceny towaru)

....................
podpis

*wybierz jedną z czterech możliwości reklamacji
Pismo przygotuj w 2 egzemplarzach na jednym z nich sprzedawca powinien potwierdzić przyjęcie reklamacji towaru, wpisać datę, podpisać się. 

Czy można oddać towar przeceniony?

Można, ale pod warunkiem, że podstawą reklamacji towaru jest wada, która spowodowała obniżenie ceny. Dla przykładu: kupiłeś glazurę tańszą z powodu nierównego koloru. Dodatkowo okazało się, że płytki mają nierówne brzegi - i z tego drugiego powodu możesz je reklamować.

Prawo do reklamacji towaru przysługuje Ci też, jeśli kupujesz na wyprzedaży czy w cenie promocyjnej, gdy jej obniżka nie ma związku z gorsza jakością towaru. 

Jednak zawsze zapytaj sprzedawcę o przyczynę przeceny. 

Czy do reklamacji towaru potrzebny jest paragon?

Czasem sprzedawcy informują klientów, ze nie przyjmą reklamacji towaru, jeśli nie mają paragonu. Ale nie mają do tego prawa, bo paragon jest tylko jednym z wielu możliwych dowodów zakupu.
Uwaga! Jeśli okaże się, że kupiony towar ma wady, a paragon np. wyblaknie, zniszczy się lub zgubi, dowodem może być np. wydruk z terminala płatniczego lub wyciąg z rachunku bankowego (jeśli płaciłeś kartą), a nawet zeznanie świadka, że towar kupiłeś w tym konkretnym sklepie.
Choć z drugiej strony posiadanie paragonu znacznie ułatwi Ci złożenie reklamacji towaru, więc warto go przechowywać (aby nie wyblakł, możesz go np. skopiować lub zrobić zdjęcie telefonem). 

Cy można reklamować tylko towar z wadami ukrytymi?

Masz prawo do reklamacji towaru, który nie nadaje się do tego, do czego został przeznaczony, np. kurtka nie chroni przed chłodem, bo ma zepsute zapięcie.

Nie ma znaczenia, czy wada była ukryta, czy jawna. Sprzedawca nie może bronić się twierdząc, że wadę mogłeś zobaczyć przed zakupem. Dla przykładu: kurtkę masz prawo reklamować, gdy zamek zepsuł się podczas jej noszenia (bo był za słaby, więc miał wadę ukrytą), i wtedy, kiedy kupiłeś ją z usterką, o której sprzedawca się nie poinformował.
Uwaga! Nie możesz jednak reklamować wad, o których wiedziałeś przy zakupie. 

Czy sklep ma prawo nie przyjąć zwrotu towaru?

Sprzedawca nie musi obowiązkowo przyjmować zwrotu niewadliwego towaru, który jedynie nie pasuje klientowi (bo np. jest w złym rozmiarze). Jednak większość dużych sieci handlowych przyjmuje zwroty lub godzi się na wymianę (np. n inna rzecz z aktualnego asortymentu lub na kartę podarunkową).

Szczegółowe warunki zależą zawsze od regulaminu sklepu.

Możesz wybrać: rękojmia albo gwarancja

Jeśli dana rzecz ma gwarancję (producenta, importera), sprawdź, czy jej warunki nie są dla Ciebie korzystniejsze od tego, co daje Ci rękojmia.

Np. gwarancja został udzielona na okres 5 lat (rękojmia obowiązuje przez 2 lata od zakupu). Co ważne, uprawnienia z tytułu gwarancji i rękojmi nie wykluczają się.

Czy w ramach reklamacji towaru można zażądać zwrotu pieniędzy?

Nowelizacja prawa konsumenckiego w 2004 r. spowodowała, że klient może wybrać, czy w ramach reklamacji towaru chce, żeby dana rzecz została bezpłatnie naprawiona lub wymieniona na nową.
Uwaga! Ma też prawo domagać się zwrotu części zapłaconej za nią ceny, a nawet odstąpić od umowy, zwrócić zakup i zażądać zwrotu całej kwoty. To jest możliwe tylko wtedy, jeśli wada towaru jest istotna (rzecz nie nadaje się do użytku).
Warto wiedzieć, że jeśli dany towar reklamowany jest po raz pierwszy, sprzedawca ma prawo nie uznać żądania zwrotu pieniędzy i najpierw zaproponować usunięcie wady lub wymianę rzeczy.

Czy internetowe zakupy też można oddać?

Tak. Wystarczy, że w ciągu 14 dni od daty otrzymania towaru złożysz oświadczenie o zamiarzezwrotu towaru (nawet bez podawania jego przyczyny) i odeślesz zakup w ciągu kolejnych 14 dni.

Poniesiesz wprawdzie wtedy koszty przesyłki od Ciebie do sprzedawcy, ale dostaniesz zwrot ceny przesyłki towaru od sprzedawcy do Ciebie (w najtańszej wersji oferowanej przez sklep).
Uwaga! Towar możesz także zwrócić, gdy otworzyłeś opakowanie. Wyjątkiem są produkty spożywcze i nośniki danych, np. płyta z grą. Istnieją też inne wyjątki ustawowe, jednak sprzedawca zawsze musi o nich poinformować na stronie sklepu. 

Sklep ma 14 dni na rozpatrzenie reklamacji towaru

Termin czternastodniowy dotyczy reklamacji towaru z tytułu rękojmi za wady sprzedanej rzeczy, jeśli żądasz usunięcia wady, wymiany lub obniżki ceny.
Uwaga! W innych wypadkach jest to 30 dni.
Brak odpowiedzi w określonym czasie oznacza, że reklamacja towaru została uznana. Jeśli domagasz się zwrotu pieniędzy, powinieneś otrzymać je niezwłocznie. Obowiązkiem sprzedawcy jest wymiana rzeczy lub usunięcie wady w rozsądnym terminie, zwykle nie dłuższym niż 14 dni.

Czy sklep odpowiada za szkody powstałe podczas transportu?

Jeśli przedmiot kupiony np. w sklepie internetowym dotarł uszkodzony, masz wybór: reklamacja towaru u sprzedawcy lub u przewoźnika.

Zwykle korzystniejsze jest pierwsze rozwiązanie, bo procedury reklamacyjne u przewoźników są bardziej skompilowane niż w sklepie. 

 Czy klient płaci za towar, który zniszczy? 

Jeśli klient uszkodził towar w sklepie (np. w trakcie mierzenia rozerwał ubranie), musi za to zapłacić, ale jeżeli towar był źle wyeksponowany i przez to narażony na zniszczenie, odpowiada sklep. 
Uwaga! Jako klient ponosisz odpowiedzialność jedynie za wyrządzoną szkodę. Nie masz obowiązku kupować uszkodzonej rzeczy.   

Czy do reklamacji towaru zawsze potrzebne jest oryginalne opakowanie? 

Żądanie dostarczenia towaru w oryginalnym opakowaniu jest niezgodne z przepisami. Nie musisz więc trzymać pudełek od telewizora na wypadek reklamacji

Jednak zawożąc czy wysyłając przedmiot do sklepu musisz go jakoś zabezpieczyć, by dodatkowo nie został uszkodzony w czasie transportu.

Komentarze

Czytaj także...