Porada prawna online cz. 8

Najnowsze sposoby wyłudzania pieniędzy przez telefon

Oszuści atakują przede wszystkim osoby starsze, które zdają sobie sprawę, ze zdarza im się o czymś zapomnieć, dlatego łatwiej im wmówić, że zapomnieli o umowie, którą podpisali, albo że nie zapłacili jakiegoś rachunku.




Jednakże niektóre sposoby naciągaczy to przemyślne pułapki, w które każdy z nas może łatwo wpaść i to bez względu na wiek. Sposoby oszustów są wciąż zmieniane, warto wiec je poznać, by nie dać się zaskoczyć.

Oszustwo na zaległą opłatę

Dzwoniąca osoba, mówi, że jest z firmy X (podawana jest nazwa, której nie znasz) i informuje Cię, ze "nie wpłynęła jeszcze opłata w kwocie np. 3 tysięcy złotych". Pyta, kiedy ją uregulujesz.

Nie masz pojęcia o co chodzi. Nie masz zaległych opłat. Gdy próbujesz to wyjaśnić, osoba po drugiej stronie przekonuje, że ma przed sobą podpisaną przez Ciebie umowę.

Dzwoniący jest bardzo niemiły, krzyczy, np. zarzuca Ci demencję lub chęć oszustwa - wszystko po to, żeby Ci zdenerwować. W końcu podaje numer, pod którym możesz wyjaśnić sprawę:
  • dzwonisz i przez długi czas wysłuchujesz nagranych formułek;
  • gdy w końcu uzyskujesz połączenie, rzekomy konsultant długo "sprawdza dokumenty", by ostatecznie przeprosić za pomyłkę;
  • jeśli dzwonisz z telefonu komórkowego, na zakończenie "konsultant" uprzedza, ze za chwilę dostaniesz SMS z informacją, że sprawa została wyjaśniona i powinieneś go odesłać, "żeby więcej nie mieć kłopotów". Takich SMS-ów z prośba o potwierdzenie możesz dostać kilka;
  • numer telefonu, który Ci podano, to tzw. numer premium. Minuta połączenia z numerem premium to koszt nawet 11.07 zł, a jednego SMS-a premium 30,75 zł. 

Jak się bronić przed oszustwem?

Numery premium mają zazwyczaj krótszą numerację niż normalne: 4- lub 5- cyfrową. Często zaczynają się od cyfry 7 lub 9.
Uwaga! Widzisz taki numer - nie odbieraj. Możesz też zablokować połączenie i SMS-y premium (czyli połączenia o wyższych stawkach opłat). Taka usługa zawsze jest bezpłatna.
Aby to zrobić, zwrócić się do operatora sieci, z której korzystasz. Możesz to zrobić w punkcie obsługi klienta lub przez infolinię - jej numer znajdziesz na fakturze. 

Oszustwo na ankietę bezpieczeństwa

Osoba, która dzwoni jest miła. Przedstawia się i prosi o udział w krótkiej ankiecie o bezpieczeństwie seniorów.

Ankietę zaczyna od pytania o wiek. Gdy masz mniej niż 65 lat, usłyszysz, że ankieta Cie nie dotyczy. Możesz też zostać poproszony o podanie numerów do znanych Ci osób starszych - nie rób tego. 

Jeśli jesteś w "odpowiednim" wieku, rozmówca zapyta Ci, czy słyszałeś o oszustwie na wnuczka, wyłudzeniach, czy wiesz, jak się zachować w trudnych sytuacjach.  
Uwaga! Między tymi niewinnymi pytaniami padną też pytania czy mieszkasz sam, czy masz konto w banku, czy trzymasz oszczędności w domu. Na koniec możesz otrzymać zaproszenie na bezpłatne spotkanie z cyklu "Bezpieczny senior". 
Ta ankieta nie ma nic wspólnego z bezpieczeństwem. Ma ona na celu rozpoznanie. Gdy złodzieje uznają, że warto Cię okraść, zaproponują Ci udział w spotkaniu - tylko po to, żeby wywabić Cię z domu. Gdy wyjdziesz, Twoje mieszkanie zostanie okradzione.

Jak się bronić przed oszustwem?

Nigdy nie podawaj informacji na temat pieniędzy czy kosztowności - żadna uczciwa instytucja nie zada Ci takich pytań. Nigdy też nie przyznawaj się obcym osobom, że mieszkasz sam.

Gdy ktoś zaprasza Cię na spotkanie, upewnij się, kto jest organizatorem (np. gdy ma to być gmina - zadzwoń do urzędu gminy). 

Oszustwo na atrakcyjny konkurs

W gazecie rzuca Ci się w oczy konkurs z atrakcyjnymi nagrodami (możesz też dostać ofertę udziału w konkursie SMS-em na telefon). Znasz rozwiązanie, wiec dzwonisz (lub wysyłasz SMS).

Zanim się połączysz, bardzo długo oczekujesz na linii.

O tym, ze skorzystałeś z usługi premium, dowiesz się dopiero, gdy otrzymasz wysoki rachunek za telefon!

Jak się bronić przed oszustwem?

Zanim weźmiesz udział w konkursie, przeczytaj dokładnie regulamin. Informacja o stawce za połączenie musi być podana w ogłoszeniu a gdy jej nie ma - nie wysyłaj SMS-ów i nie dzwoń na podany numer. 

Oszustwo na SMS z aktualizacją

Na telefon komórkowy otrzymujesz SMS, że Twój aparat zostanie zablokowany, a żeby tego uniknąć, musisz ściągnąć aktualizację.  Jeśli postąpisz zgodnie z instrukcją, na pozór nic się nie stanie.
Uwaga! Aktualizacja zawiera wirus, dzięki któremu przestępcy uzyskają dostęp do wszystkich treści zapisanych w Twoim telefonie: numerów telefonów, zdjęć, wiadomości SMS. 
Te wiadomości zostaną wykorzystane do wyłudzenia pieniędzy od Ciebie lub członków rodziny. Wiedzą np. jak się nazywa Twoja córka i dzwonią z informacją np. o tym, że spowodował wypadek, została aresztowana i musisz wpłacić kaucję (podają numer konta).

Wykorzystują te informacje także w klasycznym oszustwie "na wnuczka".

Jak się bronić przed oszustwem?

Nie odpowiadaj na takie wiadomości i nie ściągaj nieznanych aplikacji. Jeśli ktoś starszy Cię blokadą telefonu, skontaktuj się z operatorem. 

Oszustwo na ogłoszenie matrymonialne

Znajdujesz ogłoszenie matrymonialne. Aby nawiązać kontakt, wystarczy wysłać SMS. Na jednej wiadomości się jednak nie kończy. Wymieniacie po kilkanaście SMS-ów dziennie, a każdy słono kosztuje i wysyła je pracownik firmy zarabiającej na takich SMS-ach.

Możesz też dostać telefon od kogoś, kto powie, że znalazł Twój numer w ogłoszeniu matrymonialnym. Nawet gdy zaprzeczasz, nie przerywa rozmowy. Jest miły, ma podobne do Twoich zainteresowania. Prosi, by mógł jeszcze zadzwonić.

Nawiązujecie telefoniczną znajomość, a po jakimś czasie "przyjaciel" prosi o przysługę - żebyś pożyczył pieniądze jego synowi, który mieszka w pobliskiej miejscowości, albo jemu samemu, np. na operację itp.

Jak się bronić przed oszustwem?

Prawdziwe biura matrymonialne pobierają jednorazową opłatę - ustaloną stawkę - i dostajesz kontakt do konkretnej osoby.

Nie każda przypadkowa znajomość musi być oszustwem. Jednak jeśli ktoś, kogo nigdy nie widziałeś, prosi Cię o pieniądze, na pewno nie ma uczciwych zamiarów.

Oszustwo na badanie opinii

Osoba, która do Ciebie dzwoni przedstawia się jako ankieter instytutu badającego opinię publiczną prowadzący badanie gospodarstw domowych seniorów.

Pyta o oszczędności i szczegółowe dane, takie jak PESEL, adres i np. plany na nadchodzące święta.
Uwaga! To sposób na wyłudzenie Twoich danych, które potem zostaną użyte, np. do kupienia czegoś na raty na Twoje nazwisko. 

Jak się bronić przed oszustwem?

Nie podawaj nigdy PESEL-u ani numeru swojego dowodu, prawdziwi ankieterzy o to nie pytają! Pamiętaj, ze żadne "badanie opinii" nie jest obowiązkowe.

Oszustwo na telefon od przyjaciela

Otrzymujesz telefon od "dawnego znajomego". Pyta, co słychać, cieszy się, Cię po latach.  Rozmowa jest bardzo miła. Od tej pory "dawny znajomy" często do Ciebie dzwoni.

Podczas jednej z takich pogawędek słyszysz, że jest smutny. Gdy pytasz, co się stało, mówi, ze ma kłopoty. Gdy pytasz, czy możesz pomóc, prosi o pożyczkę. Jeśli wyślesz pieniądze, znajomość nagle się urywa.

Jak się bronić przed oszustwem?

Upewnij się, że to naprawdę ktoś, kogo znasz. Pamiętaj, że oszust = mistrz w wyciąganiu informacji.

Oszustwo na usługi telemedycyny

Konsultant przez telefon proponuje Ci bezpłatne wypróbowanie usług telemedycyny: zdalnego monitorowania pracy serca i oddechu.

Jeśli się zgodzisz, przychodzi paczka z aparatem. Na prośbę kuriera kwotujesz jej odbiór podpisem.
Uwaga! Gdy chcesz zwrócić urządzenie, dowiadujesz się, że kwitując odbiór urządzenia, zawarłeś umowę na trzy lata!. Aby ją zerwać, musisz zapłacić karę umowną, nawet 500 zł.

Jak się bronić przed oszustwem?

Usługi telemedyczne i zdalne aparaty pomiarowe istnieją naprawdę. Są oferowane bezpłatnie przez niektóre szpitale np. pacjentom, którzy przeszli zawał serca.

Jednak aparaty, które mają rzekomo "wysyłać sygnały" przez słuchawkę telefonu to oszustwo.
Uwaga! Nie podpisuj niczego, nawet pokwitowania, zanim nie przeczytasz treści dokumentu. 
1. Rozmawiaj z rodzicami i seniorami z rodziny o pojawiających się zagrożeniach.

2. Podpowiadaj, no co powinni zwracać uwagę, i jak zachować się w różnych nietypowych sytuacjach.

3. Tłumacz również, że oszuści to często osoby bardzo miłe i uprzejme.

4. Przypominaj, że mogą się do Ciebie zwrócić zawsze, gdy zdarzy się coś niepokojącego, np. gdy dostaną dziwny telefon lub SMS.

Jak być ostrożnym przez telefon?

Nie oddzwaniaj i nie odpisuj, jeśli nie znasz numeru!

Nie daj się oszukać, że jeśli nie odpiszesz na wiadomość SMS, to spowoduje to nieszczęście lub stracisz szansę na dużą wygraną. Nie odpisuj "STOP" lub "NIE" pod groźbą płacenia za niezamówioną usługę.
Uwaga! Gdy na skutek podstępu otrzymasz wysoki rachunek za telefon, koniecznie zgłoś reklamację do swojego operatora oraz zawiadom policje lub prokuraturę i Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE).
W przypadku pytań lub wątpliwości skontaktuj się z Centrum Informacji Konsumenckiej pod numerem 22 330-4000.

Komentarze

Czytaj także...