Bezpieczne zakupy w internecie

Zakupy w internecie 


Co jakiś czas słyszymy o oszustach w internecie.  Warto zatem wiedzieć, jak chronić się przed stratami i jak korzystać z praw klienta.

Wskazówki przed zakupami w internecie 


1. Sprawdzaj nieznane sklepy internetowe. Popytaj znajomych, poczytaj komentarze w internecie (uwaga: gdy są tylko bezkrytyczne, mogą być fałszywe).

2. Nie kupuj w niesprawdzonym sklepie internetowym, w którym nie ma możliwości zapłaty "za pobraniem". To podejrzana praktyka.





3. Sprawdzaj dane sprzedawcy. Na stronie internetowej powinny widnieć dane firmy, która prowadzi sklep lub dane osoby, jeśli towar sprzedawany jest przez osobę prywatną. Dane sklepu internetowego sprawdzisz jeszcze w rejestrze przedsiębiorców CEIDG lub w KRS.

4. Porównaj ceny przed zakupem. Bo jeśli już po odbiorze stwierdzisz, że cena zakupionej rzeczy była wygórowana, to ten fakt nie uprawnia Cię do reklamacji. Korzystaj z porównywarek cen.

5. Uważaj na sprzedawców z odległych krajów, np. z Azji. Jeżeli firma zarejestrowana jest np. w Chinach, towar będzie szedł długo, a poza tym, jeśli będziesz chciał odstąpić od umowy, to możesz być zmuszony wysłać go z powrotem do Azji na własny koszt.  A to często bywa niebagatelna kwota.

Towar kupiony w internecie nie spełnia Twoich oczekiwań 


W takim przypadku masz prawo, bez podania przyczyny, odstąpić od umowy  w terminie 14 dni od wydania towaru (dostarczenia np. przez kuriera). W tym terminie musisz odesłać rzecz (na własny koszt), a listem poleconym - oświadczenie o odstąpieniu od umowy (krótko napisz, że odstępujesz od umowy, podaj jej nr i datę oraz nr konta).

Uwaga! Nie możesz odstąpić od umowy, jeśli kupiłeś coś od osoby prywatnej handlującej w sieci (np. na Allegro). Nie możesz też odstąpić od umowy, jeśli w sklepie internetowym kupiłeś m.in.: leki (z wyjątkiem suplementów diety), rzecz wykonaną na Twoje zamówienie, np. koszulkę ze zdjęciem - rzecz, która po rozpakowaniu nie może być ponownie sprzedana ze względów higienicznych (depilator, golarka, bielizna) - płyty CD, filmy video, gry i programu komputerowe, jeśli rozpakowałeś je z foli. 

 Towar kupiony w internecie przyszedł uszkodzony 



Do wyboru masz dwie drogi postępowania w zależności od tego, czy wadę stwierdzisz w obecności kuriera, czy już po jego wyjściu.

1. Rozpakowujesz paczkę przy kurierze: gdy rzecz okaże się uszkodzona (wadliwa), obowiązkiem kuriera jest spisanie protokołu szkody. Przed podpisaniem przeczytaj go przy kurierze. Protokół przyda się przy składaniu reklamacji.

2. Stwierdzasz uszkodzenie po odbiorze: masz 7 dni na wezwanie kuriera do spisania protokołu. Kurier ma obowiązek przyjechać (wezwanie do spisania protokołu warto wysłać mailem - to będzie dowód). Jeśli kurier nie przyjedzie, możesz spisać protokół w obecności trzech świadków.

Towar kupiony w internecie nie przyjeżdża...


Obowiązkiem sklepu internetowego  jest dostarczenie zamówionej rzeczy niezwłocznie, nie później niż w ciągu 30 dni od dnia zawarcia umowy (chyba że umówiłeś się inaczej). A jeśli nie dostarcza?

Wtedy możesz odstąpić od umowy po wyznaczeniu sprzedawcy dodatkowego, ostatecznego terminu lub od razu (bo takie masz prawo w przypadku "zakupów na odległość").

W odstąpieniu od umowy podajesz numer konta, na który sprzedawca ma zwrócić Ci pieniądze. Sklep ma na zwrot 14 dni od otrzymania oświadczenia o odstąpieniu.

Gdzie składać reklamację? 


1. Do przewoźnika. 

Jeżeli towar przyszedł uszkodzony, masz prawo zareklamować to w firmie, która go dostarczyła. Najlepiej - niezwłocznie (warto zajrzeć na stronę internetową przewoźnika i przeczytać regulamin).

Uwaga! Uszkodzenia masz prawo reklamować również u sprzedawcy, czyli w sklepie internetowym. Ta droga może okazać się korzystniejsza, bo reklamację na podstawie rękojmi możesz złożyć w ciągu 2 lat od zakupu. 

2. W sklepie internetowym.

Sklep internetowy odpowiada wobec konsumentów za wady towaru na podstawie rękojmi według tych samych zasad co sklepy tradycyjne. Jeżeli wada fizyczna została stwierdzona przed upływem roku od dnia wydania rzeczy (tj. dostarczenia jej przez kuriera lub odebrania na poczcie), domniemywa się, że ta wada (lub jej przyczyna) istniała już w chwili wysłania towaru do klienta.

Uwaga! Reklamację i towar należy wysłać na adres sklepu internetowego w dwóch odrębnych przesyłkach. 

Komentarze

Czytaj także...