Odszkodowanie za wypadek w pracy
Jakie odszkodowanie za wypadek w pracy?
Obowiązkiem pracodawcy jest ustalenie przyczyn wypadku w zakładzie pracy, bo to on odpowiada za stworzenie oraz zapewnienie zatrudnionym bezpiecznych warunków pracy.Kiedy nastąpił wypadek w pracy
Nieszczęśliwe zdarzenie uważa się za wypadek przy pracy, gdy jest ono:- nagłe (pojawia się nieoczekiwanie);
- wywołane przyczyną zewnętrzną:
- bezpośrednio związane z pracą.
- zranienie przez maszynę;
- potrącenie przez wózek elektryczny;
- porażenie prądem;
- potknięcie się o niebezpieczne kable;
- upadek na śliskich schodach, z rusztowania, drabiny.
Będą to wypadki:
- podczas służbowego spotkania, wyjazdu czy szkolenia;
- w czasie, gdy pracownik był np. w drodze z zakładu pracy do innego miejsca wykonywania obowiązków;
- podczas pracy na zlecenie wykonywanej na terenie zakładu pracy.
Uwaga! Gdy przyczyną nieszczęśliwego zdarzenia była wyłącznie choroba pracownika, to nie zostanie to uznane za wypadek w pracy (np. chory na serce miał zawał niewywołany zdarzeniem w pracy).
Po wypadku w pracy
Zdarzenie zostanie uznane za wypadek w pracy, gdy zostanie zachowana określona procedura.1) Poszkodowanemu pracownikowi musi być udzielona pierwsza pomoc, a wypadek zgłoszony do pracodawcy.
2) Miejsce wypadku powinno być zabezpieczone.
3) Pracodawca musi o wypadku zawiadomić inspektora pracy (np. telefonicznie) oraz powołać zespól powypadkowy. Zespół, który jest złożony z trzech pracowników, ustala okoliczności wypadku i sporządza protokół (pracownik otrzymuje jeden egzemplarz, na podstawie którego może wystąpić o odszkodowanie z ZUS).
Jakie przysługują świadczenia?
Pracownik, który uległ wypadkowi w pracy ma prawo m.in. do:- zasiłku chorobowego w wysokości 100% wynagrodzenia za pracę;
- świadczenia rehabilitacyjnego, jeśli po okresie zasiłku chorobowego będzie nadal niezdolny do pracy;
- jednorazowego odszkodowania;
- renty z tytułu niezdolności do pracy, spowodowanej wypadkiem w pracy;
- renty szkoleniowej, jeśli pracownik musiał się przekwalifikować, bo po wypadku nie byl zdolny do dotychczasowej pracy.
Odszkodowania za wypadek w pracy
Odszkodowania za wypadki w pracy wypłaca się ze składki wypadkowej, która jest obowiązkowo potrącana z wynagrodzenia pracowników etatowych lub osób, które pracują na zlecenie w siedzibie zakładu pracy.Jednorazowe stawki
Od 1 kwietnia 2017 r. do 31 marca 2018 r. odszkodowania wynoszą:
Komentarze