Kiedy bank zwraca koszty zorganizowanego pogrzebu?

Zwrot kosztów pogrzebu przez bank

Zorganizowałeś pochówek? Możesz liczyć na zwrot kosztów. Otrzymasz je, jeśli na koncie bankowym zmarłego są na to odpowiednie środki finansowe.

Nie ma znaczenia, czy zmarły był Twoim krewnym, sąsiadem czy jedynie znajomym. Ani to, czy znajdujesz się w gronie jego spadkobierców. Jeśli zorganizowałeś i opłaciłeś pogrzeb, możesz starać się o zwrot kosztów.

Rodzaj konta bankowego

O refundację kosztów pogrzebu występujesz do banku, w którym zmarły miał; konto osobiste. Musi to być rachunek oszczędnościowy, rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowy lub rachunek terminowej lokaty oszczędnościowej. Pieniądze zostaną wypłacone, jeśli znajdują się na nim odpowiednie środki.

Uwaga! Nie otrzymasz zwrotu kosztów, jeśli zmarły miał wspólny rachunek bankowy ze swoim małżonkiem.

Co pokryje zwrot z banku?

Aby otrzymać zwrot kosztów pochówku musisz złożyć wniosek. Większość banków ma do tego specjalny druk. Dołączasz do niego rachunki (powinny być wystawione na Twoje nazwisko), które potwierdzają poniesione wydatki. Do kosztów pogrzebu zalicza się:zakup trumny:

  • przewóz ciała;
  • opłacenie kwatery na cmentarzu;
  • organizację ceremonii pogrzebowej dla zmarłego.


  • kremację;
  • wieńce i kwiaty;
  • konsolację, czyli poczęstunek po pogrzebie;
  • nagrobek.

W jakiej wysokości bank wypłaca zwrot kosztów pogrzebu?

Zgodnie z prawem, bank dokonuje wypłaty w wysokości nieprzekraczającej kosztów organizacji pogrzebu zgodnie ze zwyczajami przyjętymi w danym środowisku. Przyjmuje się, że chodzi tu o koszty odpowiadające zwyczajom przyjętym w środowisku zmarłego, czyli uzasadnione jego statusem społecznym.

Jeśli więc zmarły był dobrze sytuowany, to zapewne bank zwróci koszty pogrzebu w całości, nawet jeśli będą one wysokie. Ale jeżeli nie była to osoba majętna, to nadmierne koszty poniesione na zorganizowanie pogrzebu mogą nie zostać zaspokojone w całości.

Jak znaleźć konto bankowe po zmarłym?

Kiedy właściciel konta bankowego umiera, jego środki zostają zablokowane na specjalnym nieoprocentowanym rachunku. Od tej pory dostęp do nich mają jedynie osoby, które uzyskają prawo do dziedziczenia (notarialne poświadczenie dziedziczenia lub sądowne postanowienie o dziedziczeniu spadku).

Nawet najbliższej rodzinie bank nie może udostępnić środków przed uzyskaniem tych dokumentów ani udzielić informacji o saldzie rachunku, lokatach czy kredytach.

Wyjątek: koszty pogrzebu i złożona dyspozycja

W tylko tych sytuacjach bank ma prawo sięgnąć po pieniądze z konta osobistego przed zakończeniem sprawy spadkowej. Może zwrócić koszty pogrzebu osobie, która faktycznie je poniosła (nie musi to być członek rodziny) na podstawie przedstawionych rachunków.

Uwaga! Bank nigdy nie zwraca całości poniesionych wydatków, a jedynie różnicę pomiędzy nimi a zasiłkiem pogrzebowym, wypłaconym przez ZUS (w kwocie 4 tys. zł).

Także w przypadku złożenia dyspozycji na wypadek śmierci środki w niej wskazane nie wejdą do masy spadkowej, a zostaną wypłacone wskazanej osobie/osobom. Dyspozycje można jednak złożyć tylko na najbliższą rodzinę: małżonka, wstępnych, zstępnych czy rodzeństwo (wyłącza to np. przekazanie środków partnerowi).

Uwaga! Maksymalnie może ona wynieść 20-krotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia (ustalonego przez GUS).

Co z pełnomocnictwem?

W dysponowaniu środkami na koncie bankowym nie pomoże także udzielenie pełnomocnictwa ani upoważnienia do rachunku. Z chwilą śmierci oba wygasają. Jeśli jednak rachunek był współdzielony z małżonkiem, w momencie śmierci jednego z nich konto nie podlega zamknięciu i ze wspólnie zgromadzonych środków nadal może korzystać małżonek, który pozostał przy życiu.

Jak znaleźć konto?

Jeśli nie masz pewności, czy zmarły miał konto bankowe, możesz to ustalić. Po prostu złóż wniosek w dowolnej placówce bankowej lub SKOK. Konieczne jest okazanie aktu poświadczenia dziedziczenia lub postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku.

Placówka w Twoim imieniu przekieruje zapytania o rachunki (także uśpione lub martwe) do Centralnej Informacji o Rachunkach bankowych, a ta do wszystkich banków. Oczekiwanie na odpowiedź wynosi zwykle od tygodnia do trzech. Koszt złożenia wniosku to 20-35 zł zgodnie z cennikiem banku.  

Komentarze

Czytaj także...