Prawa konsumenta reklamacja

Prawa konsumenta reklamacja: co musisz wiedzieć na temat zakupów i reklamacji?

Gdy kupisz wadliwy towar, możesz go zwrócić. Jednak nie każdy towar sprzedawca przyjmie. Warto zatem wiedzieć, kiedy racja jest po Twojej stronie.

Prawa konsumenta: rękojmia lub gwarancja

Reklamację możesz złożyć na podstawie gwarancji lub rękojmi. Z tytułu gwarancji za towar odpowiada producent lub importer. Z tytułu rękojmi - sprzedawca.






Gwarancja udzielana jest dobrowolnie na dowolny okres (zwykle 2 lata na sprzęt AGD, RTV, rok - na buty, torebki itp.). Towar z tytułu gwarancji możesz reklamować zarówno u producenta lub importera, jak i u sprzedawcy. Wady uprawniające do reklamacji określa umowa gwarancyjna, którą dostajesz przy zakupie.
Uwaga! Obietnice złożone przez producenta w reklamie są traktowane na równi z zawartymi w gwarancji.
Rękojmia zawsze obowiązuje 2 lata od daty zakupu towaru (gwarancja często krócej). Na jej postawie masz prawo domagać się u sprzedawcy naprawy wadliwego towaru, wymiany na nowy lub zwrotu pieniędzy. Jeśli naprawa jest możliwa, nie możesz żądać wymiany ani zwrotu pieniędzy. Chyba że produkt kolejny raz się zepsuje. 

Prawa konsumenta: reklamacja żywności

Jeśli po powrocie ze sklepu stwierdzisz, że kupiony produkt (ser, wędlina, konserwa) jest nieświeży, możesz go zwrócić i odzyskać pieniądze lub wymienić na pełnowartościowy.

Reklamację musisz złożyć w ciągu 3 dni od daty otwarcia produktu paczkowanego lub daty nabycia towaru sprzedawanego luzem.

Uwaga! Produkt spożywczy będzie niezgodny z umową nie tylko wtedy, gdy jest zepsuty, ale także wówczas, gdy nie ma właściwości, o których publicznie zapewnia sprzedawca. Jeśli jabłka, reklamowane jako słodkie, okażą się kwaśne, możesz je oddać i zażądać zwrotu pieniędzy.

Prawa konsumenta: czas na naprawę

Sprzedawca ma 14 dni na rozpatrzenie reklamacji, ale nie oznacza to jednak, że w tym terminie musi naprawić wadliwy towar lub wymienić go nowy. Ma na to kolejne dwa tygodnie.

W ciągu 14 dni od daty wpłynięcia reklamacji musi natomiast odpowiedzieć na Twoje pismo i ustosunkować się do zawartych w nim żądań.
Uwaga! Istotna jest tu nie data wysłania przez niego odpowiedzi, lecz data otrzymania jej przez Ciebie. Jeśli nie wyśle odpowiedzi lub otrzymasz ją po upływie 14 dni, Twoje żądania muszą zostać spełnione.

Prawa konsumenta: przez internet 

Towar kupiony na odległość, np. przez internet, możesz zwrócić w ciągu 14 dni, nawet, gdy nie ma wad. Musisz jedna spełnić pewne warunki.

Jeśli zamówisz gry komputerowe albo płyty, sprzedawca przyjmie je z powrotem tylko oryginalnie zapakowane. W przeciwnym razie nie odzyskasz pieniędzy.
Uwaga! Gdyby po rozpakowaniu gry lub płyty okazały się wadliwe, masz prawo reklamować je na tych samych zasadach, co każdy inny towar. 

Prawa konsumenta: termin od nowa

Wkrótce powinny wejść w życie nowe przepisy dotyczące rękojmi. Zmieni się sposób liczenia terminu na złożenie reklamacji w przypadku wymiany produktu na nowy.  Obecnie 2-letni termin rękojmi liczy się od daty zakupu towaru. Po zmianach, przy każdej wymianie produktu, będzie biegł od nowa.
Uwaga! Zmiana będzie dotyczyć wyłącznie reklamacji składanych przez konsumenta, nie przez firmę, nawet jednoosobową.




Prawa konsumenta: produkt za produkt

Większość sklepów ze sprzętem AGD i RTV ma obowiązek za darmo odebrać od klienta stare uprzędzenie po dostarczeniu nowego. Dostawca może jednak odmówić zabrania starej pralki, gdy przywiezie nowy telewizor lub komputer.

Obowiązuje bowiem zasada: pralka za pralkę, kuchenka za kuchenkę itd. Pozostaje wtedy oddanie sprzętu do punktu zbierania elektrośmieci.  

Komentarze

Czytaj także...