Porada prawna online cz. 14

Jak załatwić formalności, gdy senior nie może się podpisać?

Jeśli senior stracił władzę w rękach (np. miał udar), może załatwić formalności bez składania podpisu - regulują to specjalne przepisy.




Brak możliwości złożenia podpisu nie będzie przeszkodą ani do załatwienia spraw majątkowych (np. ustanowienie testamentu, przekazanie darowizny), ani formalności urzędowych (np. złożenie wniosku o dowód, o przyznanie dodatku mieszkaniowego lub dofinansowanie).

Wystarczy, że będziesz wiedział dokąd i o co się zwrócić.

Jak załatwić formalności: sprawy majakowe

Zwróć się do notariusza i poinformuj go, że senior nie może złożyć podpisu.

Formalności przed notariuszem można załatwić nie tylko w kancelarii lub domu seniora, ale także w szpitalu (za dojazd notariusza poza kancelarię jest pobierana dodatkowa opłata, maks. 61,50 zł za godzinę).

Notariusz może sporządzić dowolny akt w imieniu seniora (testament, darowiznę, umowę dożywocia lub inną umowę majątkową).
Uwaga! Zamiast podpisu seniora jest sporządzany tzw. odcisk tuszowy palca - notariusz, jeśli zostanie uprzedzony, będzie miał ze sobą odpowiednie wyposażenie. 
Przed sporządzeniem odcisku palca notariusz odczyta seniorowi sporządzony akt i upewni się, że senior zrozumiał jego treść i że jest ona zgodna z jego wolą.

Notariusz może odmówić sporządzenia aktu, gdy nie będzie miał pewności, czy senior rozumie, co się dzieje i co ma podpisać.
Uwaga! Sąd może stwierdzić nieważność aktu, uznając (przesłucha notariusza), że notariusz nieprawidłowo ocenił stan seniora, np. gdy jeden ze spadkobierców zakwestionuje ważność testamentu, twierdząc, że senior z powodu stanu zdrowia nie wiedział, co podpisuje.
Dla zabezpieczenia ważności aktu lub pełnomocnictwa, poproś o pisemną opinie lekarza (psychiatrę, neurologa), która potwierdzi poczytalność seniora w dniu sporządzania aktu.

Notariusz może również potwierdzić pełnomocnictwo dla osoby wskazanej przez seniora do załatwienia wszystkich jego spraw, także majątkowych. Wtedy podpisy pod wszystkimi dokumentami będzie składała osoba wskazana jako pełnomocnik.




Jak załatwić formalności: sprawy urzędowe

Tutaj zwróć się do urzędu, w którym ma być złożony odpowiedni wniosek i poinformuj, że senior nie może złożyć podpisu.

Urzędnik zgłosi się do miejsca, w którym przebywa senior (dom, szpital) i pomoże wypełnić wniosek lub formularz.
Uwaga! W przypadku wniosku o dowód zamiast podpisu urzędnik sporządzi adnotację, że osoba składająca wniosek nie ma możliwości złożenia podpisu.
Urzędnik może też przyjąć do protokołu (czyli spisać) ustne pełnomocnictwo udzielone przez seniora dla wskazanej przez niego osoby. Wtedy na dokumentach urzędowych podpisuje się ustanowiony tak pełnomocnik.

Komentarze

Czytaj także...