Porada prawna online cz. 10

Oszuści podszywają się pod firmy dostarczające prąd i gaz

Jak działają oszuści?

Przedstawiciel nieuczciwej formy skontaktuje się z Tobą telefonicznie lub odwiedzi Cię w domu. Przedstawi się jako pracownik Twojego dostawcy prądu, gazu, internetu, telewizji lub telefonii, a następnie pod fałszywym pretekstem da Ci do podpisania dokumenty lub - jeśli do Ciebie dzwoni - wyśle z nimi "kuriera".




Uwaga! Akwizytor lub rzekomy kurier zrobią wszystko, abyś tych dokumentów nie przeczytał:
  • stwierdzi, że bardzo się spieszy, "bo czekają następni klienci";
  • powie, ze wszystko jest w porządku, a "sąsiedzi już podpisali";
  • nie ma czasu czekać, a jeśli nie podpiszesz teraz, to "będziesz musiał sam wszystko załatwić". 
Ponieważ masz zaufanie do firmy, z której usług korzystasz (a sądzisz, że rozmawiasz z jej przedstawicielem) - podpisujesz i w ten sposób automatycznie zmieniasz swoją firmę na inną (w przypadku prądu i gazu stara umowa uległa rozwiązaniu) lub podpisujesz nową umową (np. telekomunikacyjną).

Może się zdarzyć, że stara umowa nie zostanie automatycznie rozwiązana i będziesz płacił dwa rachunki.

Gdy się zorientujesz i chcesz odstąpić od takiej umowy, firma żąda zapłaty "kary" - nawet 1500 zł.
Uwaga! Pod żadnym pozorem nie podpisuj dokumentów w pośpiechu, zanim dokładnie ich nie przeczytasz. Nieważne, no co powoła się osoba żądająca Twojego podpisu, to Ty poniesiesz konsekwencje. 

Oszustwo na wymianę starych liczników

Oszust mówi, że jest z Twojej elektrowni i tłumaczy, że niedługo będą wymieniane liczniki. Podsunie Ci do podpisania papiery, twierdząc, że musisz podpisać umowę na ich wymianę "inaczej będziesz musiał to wszystko załatwić sam".

A jak jest naprawdę?

Dostawcy prądu wymieniają czasem liczniki na nowe, jednak niczego nie trzeba podpisywać z wyprzedzeniem. Po wymianie licznika zostaniesz poproszony o potwierdzenie demontowanego licznika i faktu zamontowania nowego.

Oszustwo na obniżenie rachunków

Konsultant poinformuje Cię, ze "z nowym okresem rozliczeniowym otrzymasz obniżkę na stałe". Zapewni, że to specjalna oferta, tylko dla stałych klientów.

Poprowadzi rozmowę tak, że będziesz sądził, że to oferta Twojej firmy. Aby skorzystać z oferty, musisz złożyć swój podpis i to od razu, "bo to już ostatni dzień promocji".


A jak jest naprawdę?

Firmy czasem oferują nowe warunku i pakiety usług, jednak obowiązują one przez dłuższy czas. 
Uwaga! Uczciwa firma zawsze daje klientowi czas na zastanowienie się i przeczytanie umowy. 

 Oszustwo na zmianę nazwy Twojej firmy 

Oszust będzie Ci wmawiał, że firma, z którą masz umowę, zmieniła nazwę. Twierdzi, ze w związku z tym musisz ponownie podpisać umowę - z nowymi danymi firmy.

A jak jest naprawdę?
Nawet, gdy firma naprawdę zmienia nazwę, nie trzeba podpisywać z nią nowej umowy.

Oszustwo an aktualizację bazy danych

Naciągacz twierdzi, że prowadzi aktualizację bazy danych klientów firmy. Zapyta Cię o Twoje dane i (jak zapewnia) wpisuje je do "formularza aktualizacyjnego".

Następnie otrzymasz do podpisania rzekoma aktualizację danych (a w rzeczywistości umowę).

A jak jest naprawdę?
Firmy nie prowadzą aktualizacji danych klientów. Jeśli zmieniasz adres, numer telefonu, nazwisko, to Ty informujesz o tym firmę (ale nie jest to obowiązkowe).

Oszustwo na cyfryzację Twojej usługi

Akwizytor twierdzi, że świadczone przez Twoją firmę usługi będą wkrótce "podlegać cyfryzacji" i możesz zostać od nich odcięty. W związku z tym musisz podpisać "dodatkową umowę", a często także zamówienie np. na nowy "cyfrowy" aparat telefoniczny.

A jak jest naprawdę?
Cyfryzacja dotyczyła sygnału telewizji i wtedy wiele osób musiało wymienić telewizory na nowe.
Uwaga! Żadne inne usługi nie były, nie są, ani nie będą "cyfryzowane". 

Gdy zostałeś oszukany...

Gdy zostałeś wprowadzony w błąd i zawarłeś niechcianą umowę, możesz od niej odstąpić w ciągu 14 dni.

Jeśli czas na odstąpienie upłynął:
  • złóż reklamację i oświadczenie o odstąpieniu od umowy zawartej na skutek błędu w firmie, z którą nieświadomie podpisałeś umowę;
  • gdyby firma ich nie uznała, powiadom policję lub prokuraturę i wnieś do sądu cywilnego pozew o stwierdzenie nieważności umowy. 
Jeśli otrzymasz wezwanie do zapłaty z firmy windykacyjnej, pamiętaj, ze to nie to samo co nakaz zapłaty lub wezwanie komornika. Taka firma nie może Cię straszyć, ani przeprowadzić egzekucji.

Jeśli dostaniesz nakaz zapłaty, koniecznie złóż odpowiedź na pozew (masz na to tylko 14 dni).
Uwaga! Jeśli nie wiesz, jak przygotować odstąpienie od umowy, reklamację lub pozew, skorzystaj z pomocy eksperta lub rzecznika konsumenta: Infolinia Konsumencka (801 440 220 lub 22 290 89 16).

Komentarze

Czytaj także...